Advertorial publiceren
Onderwijs

Hoe kun je met hoog sensitiviteit omgaan?

Om met hoog sensitiviteit leren om te gaan kun je onder andere een HSP coach of life coach inschakelen. Een HSP of life coach kijkt samen met jou waar je tegenaan loopt in het dagelijkse leven, wat je het minst prettig ervaart en hoe je bepaalde doelen kunt bereiken. Hoog sensitiviteit kan dagelijks veel hinder opleveren op verschillende vlakken en het kan daarom erg fijn zijn om te praten met iemand die verstand heeft van wat het is, naar je luistert en met je meedenkt. 

Life coaching   

Life coaching is dus kort gezegd een persoonlijke behandeling dat afgestemd wordt op jouw probleem, jouw wensen en doelen op het gebied van HSP of andere hindernissen. Ook kun je vaak wanneer je bijvoorbeeld niet lekker in je vel zit, of niet weet hoe jij het maximale uit je leven kunt halen, een life coach inschakelen. 

Tips bij hoog sensitiviteit 

Een life coach Utrecht inschakelen is natuurlijk geen gek idee wanneer je graag hulp zou willen. Maar je kunt ook zelf alvast aan de slag gaan met een aantal tips. Als eerst moet je achter komen of je wel echt hoog sensitief bent. Hoog sensitiviteit is wel aangeboren en niet te genezen, maar het is geen ziekte, stoornis of beperking, maar het is eigenlijk een persoonlijkheidskenmerk. Hoog sensitiviteit verschilt bijvoorbeeld ook van hoog gevoeligheid, autismespectrumstoornis, ADHD en ADD en andere beperkingen of stoornissen die dezelfde kenmerken kunnen hebben. Zodra je zeker weet dat je een hoog sensitief persoon bent, kun je ermee aan de slag. 

Sensitiviteit vergt geduld 

Een van de belangrijkste tips bij hoog sensitiviteit is: luister altijd en goed naar je lichaam. Het is oké als je wat meer rust nodig hebt dan de mensen om je heen. Als je lichaam erom vraagt, neem het dan gerust. Zorg er ook voor dat je duidelijke grenzen hebt en durf nee te zeggen, zodat je niet té veel doet en ook daadwerkelijk je rust kunt nemen. Je hoeft voor rust en ontladen niet per se op de bank te liggen, je kunt ook bijvoorbeeld gaan sporten als afleiding, of wandelen in de natuur. Sensitiviteit is niet te genezen, probeer te leren met je emoties om te gaan. Ook kan dagelijks en consistent mediteren hierbij helpen, omdat je hierbij je ademhaling meer in de gaten houdt en hier steeds bewuster van kunt worden. 

Gerelateerde artikelen

Waarom spelen kinderen niet meer zo vaak buiten?

Met kennis en vertrouwen leiding geven aan monteurs

Matrix methode coaching biedt oplossingen voor vele klachten