Verzuimen is een term die wordt gebruikt wanneer een van jouw medewerkers voor een lange tijd ziek is. Ondanks dat ziekte vooral voor de persoon zelf erg vervelend is, geeft verzuimen voor het bedrijf zelf ook een aantal nadelen. Om te voorkomen dat jouw bedrijf extreem lijdt door het verzuimen van een medewerker, zijn er enkele stappen die je vooraf kunt integreren in jouw bedrijf. De beste manier om jouw bedrijf voor te bereiden op verzuimen of om het verzuimpercentage te verlagen, is door een verzuimconsulent in te schakelen. Bij Verzuim Servicedesk kun je bijvoorbeeld rekenen op deze begeleiding. Zorg voor een open en transparante werkomgeving Voor ieder bedrijf is het belangrijk dat medewerkers voelen dat hun mening wordt gehoord en wordt gewaardeerd, ook wanneer deze een kritische ondertoon hebben. Het is als werkgever van belang dat je voor jouw medewerkers een transparante omgeving creëert. Wanneer jouw medewerkers voelen dat ze open kunnen communiceren over hun zorgen, zal je merken dat het verzuimpercentage omlaag gaat. Sommige medewerkers krijgen namelijk te maken met verzuimen, doordat ze worden gepest op het werk, doordat ze worden gekleineerd door andere medewerkers of doordat hun baas onbewust te veel werkdruk oplegt. Dit zijn allemaal factoren die moeten worden voorkomen en opgelost. Transparante communicatie is de meest effectieve manier hiervoor. Schakel een arbeidsarts in Verzuimen kan plaatsvinden door verschillende redenen. Deze redenen kunnen een medische achtergrond hebben of juist een sociale. Er zijn verschillende regels samengesteld, ter bescherming van de medewerkers, waarin wordt aangekaart dat bepaalde vragen ongepast zijn om als baas te stellen. In plaats van dat jij, als werkgever, erachter probeert te komen wat de werkelijke reden van verzuimen is, schakel je een arbeidsarts in. De arbeidsarts heeft kennis op dit gebied en is een onafhankelijke tussenpersoon. Is er een vertrouwenspersoon beschikbaar binnen jouw bedrijf? Ondanks dat jij, als werkgever, graag wilt weten wat er speelt bij jouw medewerkers, is het niet realistisch om te verwachten dat ze alles tegen jou gaan vertellen. Het maakt niet uit hoe open en zachtaardig jij bent, medewerkers zullen altijd vrezen dat hun uitspraken of persoonlijke situatie gevolgen heeft voor hun baan, promotie of positie binnen het bedrijf. Zorg daarom dat er een vertrouwenspersoon beschikbaar is voor jouw bedrijf. Bij deze persoon kunnen jouw medewerkers alles wat hun persoonlijk dwars zit kwijt, zonder dat ze bang zijn over de gevolgen van hun uitspraken. Een manier om deze omgeving te creëren is door een bedrijfsarts in te schakelen. |