Het professioneel oplossen van conflicten kent vele voordelen. Zo voorkom je dat de productiviteit op de werkvloer naar beneden gaat door verzuim en het zorgt voor een betere werksfeer op kantoor. Wanneer er spanningen zijn tussen collega’s kan het hele kantoor hier last van hebben. Als leidinggevende weet je misschien niet hoe je dit op kunt lossen of wil je hier niet tussenin staan. Een mediator kan deze conflicten op de juiste manier oplossen en alles in goede banen geleiden. Met jarenlange ervaring en een groot slagingspercentage mag je rekenen op succes van Mediation Deventer. Wanneer schakel je een mediator in? Wanneer de communicatie niet soepel verloopt of er conflicten op de werkvloer zijn, dan kun je een mediator inschakelen. Ook bij ernstige gevallen zoals pesten, intimiteit, agressie, discriminatie of een gevoel van onveiligheid op de werkvloer kan een mediator uitkomst bieden. Dit zijn onderwerpen die vaak lastig zijn om aan te kaarten en worden daarom vaak niet besproken. Hier kunnen vervolgens spanningen door ontstaan of medewerkers kunnen zich ziekmelden doordat ze zich niet prettig voelen op het werk. Een mediator kan als tussenpersoon dienen en het gesprek aangaan om zo tot een passende oplossing te komen. Merk je dat er spanningen zijn op de werkvloer? Dan kun je de hulp van een mediator inschakelen. Hoeveel sessies zijn er nodig In de meeste gevallen is één sessie voldoende om het conflict op te lossen. Met een slagingspercentage van 80% en jarenlange ervaring zijn de meeste conflicten snel weer uitgesproken zodat beide partijen weer door een deur kunnen. Dit draagt bij aan een betere werksfeer en een betere communicatie onderling. Tijdens een mediation sessie wordt er van beide partijen gevraagd om naar elkaar te luisteren en je in elkaar te verplaatsen. Op die manier merk je al dat de ander beter wordt begrepen. Daarnaast worden de verlangen, behoeftes en bedoelingen uitgesproken waardoor je elkaar al beter leert begrijpen. Ook zorgt dit ervoor dat je in de toekomst conflicten kunt vermijden door de communicatie te verbeteren. Mediation voor een betere samenwerking Van samenwerkingsproblematiek, ongewenst gedrag op de werkvloer of conflicten op kantoor; een mediator kan verlichting bieden en tot de kern van het probleem komen om dit vervolgens, samen met de groep, aan te pakken. Na een sessie zullen beide partijen zich gehoord en opgelucht voelen en kan er worden gebouwd aan een betere toekomst en samenwerking. De sessies kunnen een op een worden gegeven of in groepsverband. Dit hangt af van de ernst van het conflict. Ook wanneer verzuim een groot probleem is op de werkvloer kan er door middel van mediation worden gekeken waar dit vandaan komt. In een kwart van de gevallen is dit te verhalen op problemen op de werkvloer. |