50 Megapixels, wat heb je er aan?

Even leek het er op dat Canon niet me zou doen aan de megapixel race. Toen in 2012 de 5DII werd opgevolgd door de 5DIII kwamen er ‘maar’ 1 miljoen pixels bij. De nieuwe en meest populaire fullframe camera kwam daarmee op 22.3 miljoen pixels. Verder was de camera een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de 5DII die in vele opzichten nog erg leek op zijn voorganger. Het Canon vlaggeschip de 1Dx, geintroduceerd een jaar eerder, had slechts 18.1 megapixel. Wel met een snelheid van 12 beelden per seconde en een uiterste ISO waarde van 204800! Nikon had inmiddels door middel van een door Sony geproduceerde sensor de 800 uitgebracht met 36 megapixel fullframe sensor. 

De geruchtenstroom dat Canon bezig zou zijn met een 50 of zelf 75 Megapixel sensor was echter continue. Per slot van rekening produceert Canon haar eigen CMOS sensors en staat de fabrikant bekend om zijn lange termijn visie op inovatie. In februari 2015 werd de geruchtenstroom dan ook bewaarheid en kondigde het merk de Canon EOS 5DS en 5DSr aan met met liefst 50,6 megapixels. De 5DSr is een versie met zogenaamde ‘low-pass cancelation’ filter, die een iets hogere scherpte geeft maar wel met meer kans op moire. 

Fotograaf Zwolle bestelt de 5DS direct na aankondiging

50 Megapixels, wat heb je er aan?

In tegenstelling tot de in 2012 geintroduceerde 5DIII vond Fotograaf Zwolle de komst van de 5DS wel een goede aanleiding om een pre-order in te geven. De 5DII was inmiddels al meer dan 5 jaar in gebruik als een van de belangrijkste camera’s bij STUDIOVHF. STUDIOVHF bij Zwolle is een kleine fotostudio voor de zakelijke markt. De studio is gespecialiseerd in reclamefotografie, productfotografie, interieurfotografie, bedrijfsfotografie en redactioneel fotowerk. Net als de 5DIII waarop de 5DS gebaseerd is heeft de camera het superieure AF systeem van de 1DX, een 100% zoekerbeeld en is overall een veel betere camera qua constructie en functionaliteit. De studio krijgt steeds meer vraag naar extreme vergrotingen van foto’s voor op bijvoorbeeld bedrijfsgebouwen en vrachtwagens. Hoewel het 21.8 megapixel bestand uit de 5DII zich goed laat extrapoleren tot uitstekende files mist de foto dan toch detail. En hier hebben we dan al direct de eerste reden te pakken waarom je wat hebt aan 50 megapixels.

Dus waarom een 5DS

  1. extreme vergotingen: Voor grote weergave en fine-art prints waarbij de foto van dichterbij wordt bekeken dan de theoretisch 2 keer diagonaal afstand heb je nu eenmaal meer oplossend vermogen nodig. Met de 5DS is dit nu mogelijk.
  2. Het EOS systeem is veel compacter dan de middenformaat systemen die voor de komst van de 5DS de enige optie waren voor een dergelijke resolutie.
  3. De camerabody is aanzienlijk goedkoper dan een middenformaat systeem.
  4. Uitgebreid systeem met objectieven en accessoires: Het aanbod en varieteit van de kwalitatief hoogstaande EF lenzen systeem van Canon is vele malen uitgebreider dan die van middenformaat systemen hetgeen de mogelijkheden en creativiteit vergroot.
  5. Een superieur autofocussysteem dat is overgedragen van de 1Dx sportcamera.

Voor de fotograaf van STUDIOVHF levert de camera de volgende praktische voordelen op:

  1. bij productfotografie met de 50mm T/S en verstelling van het scherptevlak moet soms afhankelijk van de grootte van het product wat meer afstand genomen worden om binnen de scherpte diepte grenzen van het objectief te blijven. Met de 5DS blijven er dan nog steeds voldoende megapixels over voor voldoende detailweergave en een groot genoeg bestand voor grote uitvergroting; 
  2. idem dito waarbij bij sport of het sporadische ‘wildlife’ fotografie achteraf gecropped moet worden;
  3. bij interieurfotografie worden de foto’s soms weer toegepast op een gevel van het gebouw. Vergrotingen van 5 tot 6 meter aan de lange zijde zijn dan eerder regel dan uitzondering;
  4. de camera heeft enkele praktische gimmicks van de 5DIII meegekregen zoals een ingebouwde waterpas (ideaal bij in- en exterieurfotografie), de mogelijkheid het raster dat normaal alleen bij ‘live-view’ te zien is te projecteren in de zoeker.

Lees meer over de eerste bevindingen van Fotograaf Zwolle met de Canon EOS 5DS op de blog via onderstaande link:

 

Gerelateerde Berichten

Waarom online aankopen de toekomst zijn

De manier waarop consumenten producten kopen, verandert snel. Waar we vroeger vaak fysiek naar winkels gingen, zien we nu een ...

De geschiedenis van mode: hoe kleding onze cultuur beïnvloedt

Mode is meer dan alleen een manier om onszelf te bedekken; het is een vorm van zelfexpressie en een weerspiegeling ...

Wat is het geheim van de perfecte melkpoeder?

Melkpoeder is een alledaags product dat in veel keukens over de hele wereld wordt gebruikt. Het is een veelzijdig ingrediënt ...

Dit heb jij nodig om succesvol te zijn in de evenementenbranche

  De evenementenbranche is een dynamische en veeleisende sector waar creativiteit en efficiëntie hand in hand gaan. Of je nu ...