Outplacementbegeleiding moet klikken

Als er binnen een bedrijf sprake is gekomen van een reorganisatie met outplacement tot gevolg, dan wordt er in de meeste gevallen een outplacementbureau ingeschakeld. Deze bureaus heb je beschikbaar in verschillende soorten en maten, met elk hun eigen manier van begeleiding. Hiermee bedoel ik het traject hoe de situatie aangepakt wordt om zo snel mogelijk een nieuwe baan of functie te vinden als er een ontslag dreigt. Er zijn bureaus die zich specifiek richten op de kleinere bedrijven, dus met weinig werknemers en bureaus die gespecialiseerd zijn in de bedrijven waar veel werknemers actief zijn. Bij een outplacementbureau die aangesloten is bij je huidige bedrijf is het voordeel dat deze veel af weet van de onderneming waar je nog werkzaam bent. Ze weten precies wat er zich afspeelt op de werkvloer en wat de eventuele knelpunten zijn van het personeel. Het enige grote nadeel wat hieraan kan zitten is dat als het niet klikt met de coach je voor je gevoel geen prettige begeleiding hebt. Dit is belangrijk bij de keuze maken voor een outplacementbureau. Zodra het klikt met het bureau en dan specifiek je coach dan is de kans groter dat je sneller een nieuw bedrijf of functie zal vinden binnen de gestelde tijd. Dit geldt ook voor de werkwijze die het bureau hanteert. Als je jezelf hier prettig bij voelt dan heb je niet het gevoel dat ej onnodige werkzaamheden moet verrichten om het meest effectief te zijn bij het vinden van een nieuwe baan. Geen onnodige toetsen afleggen met stof waar je toch niks aan hebt. Ditzelfde geldt ook bij een assessmentbureau waar de testen door worden afgenomen tijdens een sollicitatieprocedure. Als de testen effectief zijn voor jezelf kan er een zo duidelijk mogelijk beeld geschetst worden over de functie waar je in werkzaam zou willen zijn.

https://loopbaannederland.nl/