Steeds vaker kiezen de leerkrachten en ouders voor gemak in plaats van datgene wat onderzoeken uitwijzen. Veel pedagogen doen jaarlijks onderzoek naar het welzijn en de ontwikkeling van kinderen met verschillende leeftijden en komen hierbij vaak tot de conclusie dat buitenspelen goed is voor de ontwikkeling van kinderen. Leeftijd speelt hierbij geen grote rol. Het buitenspelen draagt bij aan de ontwikkeling van de sociale vaardigheden, de creativiteit en het terug dringen van overgewicht onder kinderen. Kinderen die tussen de middag een uur pauze hebben, scoren bijvoorbeeld ook beter op school dan kinderen met maar een half uur middagpauze. De kinderen moeten hun boterhammetjes opeten en hebben daarna even de tijd nodig om flink uit te razen voordat zij de klas weer terug in moeten. Het onderzoek van pedagogen wijst ook uit, dat kinderen op deze manier even hun gedachten kunnen verzetten, waardoor zij zich onbewust beter kunnen concentreren na de middagpauze. Een kanttekening aan deze bewering is wel dat er genoeg ruimte moet zijn voor de kinderen en dat er eventuele speelmogelijkheden zijn, waarop zij zich even kunnen uitleven. Vooral basisscholen moeten dus zorgen dat er voldoende ruimte is en dat er eventueel een houten speeltoestel en houten zandbak staan. Door een afwisseling in speelmogelijkheden kunnen kinderen zich ontwikkelen. Hierbij is het advies om, wanneer kinderen nog jong zijn, hen al buiten te laten spelen. Op deze manier ontwikkelen zij hun motorische ontwikkeling sneller en worden zij sneller sociaal naar andere kinderen toe. Kinderen ontmoeten elkaar nu eenmaal wanneer zij buiten willen spelen en door dit te veranderen naar ‘samen buitenspelen’, ontwikkelen kinderen belangrijke sociale competenties. Bent u leerkracht of ouder? Sta dan eens stil bij de tijd die uw kind buiten is. Speelt hij of zij voldoende buiten? En wanneer uw kind vraagt of hij/ zij nog langer buiten mag spelen, laat u uw kind dat ook nog even buitenspelen? |
https://www.buitenspeelgoed.nl/ |